Knižní recenze - Alžběta Bílková: Z kouře a kamene

Název: Z kouře a kamene

Originální název: Z kouře a kamene

Žánr: urban fantasy

Rok vydání: 2018

Nakladatelství: Fragment

Počet stran: 336

ANOTACE: Morigan – nádherné, ale kruté město. Obyčejní smrtelníci zde žijí po boku nadpřirozených bytostí Šerosvěta a pod přísným dohledem čtyř vládců města. Když se jeden z nich objeví na prahu domu Carys Obelové a zemře jí v náručí, dívka netuší, že tenhle okamžik jí zásadně změní život. Může se totiž stát jeho nástupkyní – nositelkou titulu paní kouře a kamene. Aby titul získala, musí však podstoupit těžkou zkoušku od ostatních pánů města. Obstojí? Dokáže poznat spojence a odhalit nepřátele? Najde sílu a odvahu bojovat s nástrahami, ale i sama se sebou?

OBÁLKA KNIHY: Obálka knihy působí temně. Má na sobě dekor kamene s částí emblému. Název knihy je z části vyobrazen jako kouř a z části jako rytina do kamene, což naprosto dokonale koresponduje s názvem knihy. Obálka je celkem jednoduchá, ale i přesto efektivní a moc se mi líbí.

O ČEM KNIHA JE: Žánrem je urban fantasy a kniha je vyprávěna z více pohledů. Hlavní hrdinkou knihy Z kouře a kamene je Carys Obelová. V prologu se u dveří jejího domova, bytu, ve kterém žije se svou matkou, objeví jeden ze čtyř vládců města Morigan, Cael Marling, pán severu, pán kouře a kamene. Cael u dveří jejich bytu umírá a předává Carys nástupnictví a vládu nad svým panstvím. Carys však v průběhu dalších dvanácti kapitol čeká nejedna zkouška. Nejen že musí podstoupit zkoušku zbylých tří pánů města, ale také se musí vypořádat se ztrátou své matky a s různými dalšími nástrahami Šerosvěta, především s jeho různorodými obyvateli. Carys se upíná k jedinému člověku, který jí může pomoci, k Roanu Marlingovi, Caelovu synovi. Ten se ji snaží připravit na zkoušku, kterou musí vykonat. Další dějová linka nás zavádí k Maře, dívce s liščí duší. Od ní se pak dostáváme k dalším postavám, Dorianovi, Ninette, ale také třeba k její paní Adrianě, která vede černý trh s tekutými emocemi. Jestli Carys svou zkoušku zvládne a jak celý příběh dopadne, to si musíte přečíst už sami.

Víčka mu ztěžka klesla, nedokázal je už zvednout. Přiměl se k poslední mocné myšlence pána kouře a kamene. Čas kolem nich se na jediný úder srdce zastavil. Skrze své prsty k ní vyslal veškerou svou moc, která v něm dlela dlouhá staletí, byla mu stálou společnicí do okamžiku, kdy ji on sám získal před smrtí otce. Nyní byla řada na něm, aby ji předal někomu jinému. Rozloučil se s ní jako se starou přítelkyní. Nesměla zemřít společně s ním. Poslední myšlenka. Naposledy se rozhodl být milosrdný. Vyslal slova, která se otiskla dívce v mysli.

MŮJ NÁZOR: O tom, že vychází kniha Z kouře a kamene od Alžběty Bílkové jsem, jsem se dozvěděla z knižních novinek už někdy v květnu. Zaujala mě svou anotací a také svou obálkou. Zaujalo mě navíc, že autorka je vítězkou literární soutěže a kniha je její prvotinou. Miluji fantasy, a proto jsem se rozhodla, že dám šanci české autorce a knihu si koupím. V červnu jsem k narozeninám dostala poukázky do knihkupectví, a tak jsem běžela do knihkupectví a příběh Carys Obelové jsem si odnesla domů. Přečtení knihy mi trvalo celkem dlouho, protože v práci je to letos dost nabité. Ale každou volnou chvilku jsem se ke knize vracela. Autorka píše velmi čtivým jazykem, takže se nedivím, že s tímto svým dílkem vyhrála literární soutěž Hvězda inkoustu. Jakmile mě zaujme styl psaní, je z poloviny vyhráno. Rozhodně mě zaujalo vtažení do děje pomocí prologu, ve kterém se původní vládce setkává se svou nástupkyní a předává jí svou moc. Děj dalších dvanácti kapitol je rozložen především do přípravy na zkoušku. Seznamujeme se více s postavou Carys a Roana. Čekala jsem, že ti dva spolu nakonec skončí, ale autorka mezi nimi vyvolávala pouhé náznaky zalíbení, takže nakonec se jejich vztah nerozvinul tak, jak jsem si myslela. Setkáváme se také s postavou Mary, která je otrokyní paní Adriany, které se během celého děje snaží vzepřít a odpoutat se od ní. Mara se stala mojí oblíbenou postavou, byla silná, odvážná. Líbila se mi i myšlenka autorky, kdy z Mary a Ninette udělala lesbický pár a otevřela tak čtenářům trošku pohled na LGBT komunitu. První polovina knihy plyne spíše pomaleji, autorka seznamuje čtenáře se světem "za závojem", s různými ghúly, sirénami a dalšími vymyšlenými nestvůrami. Ve druhé půlce se zúčastníme samotné zkoušky Carys Obelové, aby se mohla stát paní kouře a kamene. Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale zkouška mi dost nápadně připomínala zkoušku Neohrožených v knize Divergence od Veronicy Roth. Číst o průběhu zkoušky mě moc nebavilo. Potom však přišla závěrečná scéna, u které jsem čekala nějaké to "WOW". Bohužel se nekonalo. To, kdo se bude skrývat pod maskou krále Moriganu, jsem tak nějak tušila už o pár stránek dříve a autorka mi moje domněnky pouze potvrdila a také jsem čekala víc akce a napětí během této závěrečné scény. Přijde mi však, že autorka potřebovala knihu rychle dopsat, proto nebyla závěrečná scéna naplno rozvinuta, jak by si zasloužila. Je to velká škoda, ale jelikož se jedná o autorčinu prvotinu, počítám, že další knihy budou už naprosto bez chybičky. A navíc... chybovat je lidské, že? :) Každopádně to ale nemění nic na "čtivosti" této knihy, která mě v mnohém překvapila. Líbil se mi nápad propojení obyčejného vyspělého světa (výtahy, mobilní telefony) se světem Šerosvěťanů. Líbily se mi popisy vládců Moriganu, při kterých si člověk opravdu může představovat, jak by postavy mohly vypadat. Líbila se mi kniha jako celek. Konec ve mně evokuje trošku fakt, že by mohla kniha mít pokračování... Takže Bětko? :) Víš, co dělat!

Mara zařvala námahou a bolestí. Liška v ní se opět vzepjala. Ozvalo se ostré prasknutí a do Mařiných žil se vlila nová vlna nečekané síly. Vzpomněnky se rozlétly do všech stran. Ačkoliv byla zčásti osvobozená, v tuhle chvíli jí to přineslo jen malou útěchu. Její otec byl navždy pryč. A ona sama stále nevěděla, kým je.

HODNOCENÍ: 90 %

Srovname.cz vám poradí, kde nakoupíte knihu Z kouře a kamene nejlevněji.