Knižní recenze - J. Green: Hvězdy nám nepřály

Originální název: The Fault in Our Stars

Autor: John Green

Žánr: román

Rok vydání: 2013

Nakladatelství: Knižní klub

Počet stran: 240

ANOTACE: Jemu je sedmnáct, jí šestnáct. Potkají se a zamilují se do sebe. Ona má rakovinu v posledním stadiu, on ze souboje s rakovinou vyšel s amputovanou nohou. Ti dva se výborně doplňují, a navíc je spojuje osobitý pohled na život i na chorobu, která je postihla… Jejich společná cesta trvá jen pár měsíců a jako každý velký milostný příběh končí smrtí. Přesto kniha není o smrti. Je o lásce. O tom, že hrdinové nemusejí být zblízka takoví, jak jsme si je představovali, že svět není továrna na splněná přání a že opravdová statečnost nemusí vždycky zachraňovat lidstvo. O tom, že i za pár měsíců se dá prožít malá věčnost. Originální a citlivá knížka je napsána s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vypravěčskému talentu má neuvěřitelně silné vyznění.

O ČEM KNIHA JE: Román Johna Greena vypráví o dvou mladých lidech, dívce Hazel a chlapci Augustovi, kteří se potkají na setkání podpůrné skupiny pro boj s rakovinou v "doslovném srdci Ježíšově". Hazel se Gusovi líbí, protože mu trošku připomíná jeho dívku, která také svůj boj s rakovinou prohrála. Pozve ji k sobě domů na film a od té doby spolu tráví spoustu času. Spojuje je také láska k literatuře. Hazel doporučí Augustovi svoji nejoblíbenější knihu Císařský neduh, která však nemá takový konec, jaký by si oba dva představovali, v podstatě končí uprostřed děje a nikdo neví, co se dělo s dalšími postavami dál. Oba se proto rozhodnou, že použijí poslední Augustovo přání od tzv. "džinů" a vydají se do Amsterdamu za autorem knihy Císařský neduh, aby ho požádali o pokračování. Jak celá kniha nakonec dopadne si přečtěte sami.

Zasmála jsem se a zopakovala: „Dobrý.“ A potom telefon zmlknul, ale spojení se nepřerušilo. Trochu mi to připadalo, jako by byl vedle mě, ale takhle to bylo skoro lepší, jako by nebyl ani v mém pokoji, ani ve svém, jako bychom byli spolu v nějakém neurčitém třetím prostoru, kam se nedá dostat jinak než telefonem. Uplynula celá věčnost, než řekl: „Dobrý.“ A potom dodal: „Možná že ‚dobrý‘ bude naše ‚vždycky‘.“ „Dobrý,“ řekla jsem. Nakonec zavěsil první Augustus.

MŮJ NÁZOR: Kniha se mi v knihovně válela už delší dobu, tuším, že jsem ji dostala před 2 roky k Vánocům, protože to byl strašný hit. Abych pravdu řekla, bylo to něco naprosto jiného, než jsem dosud četla. Autor John Green je svým stylem psaní naprosto atypickým prototypem spisovatele. Jeho styl psaní se mi líbí i díky "intelektuálnosti" (nebo jak bych to měla nazvat)... Příběh dvou mladých lidí, kteří si procházejí strastmi spojenými s rakovinou, je fascinující a dojemný. Líbí se mi vztah Hazel a Augusta a jejich čistá láska. Příběh je hodně poučný a navíc velmi emotivní. Dokonce mi u knihy i slza ukápla. Tento příběh mě na jednu stranu dostal, ale... Občas jsem měla trošku problém se do knihy začíst. Každopádně rozhodně nelituji toho, že jsem si knihu přečetla. John Green prostě umí. Vykresluje prostě příběh dvou obyčejných lidí tak neobyčejně, až si občas člověk musí ve skrytu duše říkat: "Ty bláho, tak to je mazec." Navíc každý chce najít někoho, s kým si po zbytek života bude říkat to svoje: "Dobrý." Pokud jste knihu ještě nečetli, určitě si ji přečtěte, litovat rozhodně nebudete.

Pak jsme chvíli koukali na televizi, ale nenašla jsem tam nic, na co bych měla chuť se dívat, a tak jsem vzala z nočního stolku Císařský neduh a donesla ho do obýváku. Augustus mi četl a máma, která chystala večeři, poslouchala se mnou. Matčino skleněné oko se obrátilo dovnitř, četl, a já jsem se zamilovala, jako když člověk usíná: pomalu a pak najednou docela.

HODNOCENÍ: 80 %

Srovname.cz vám poradí, kde nakoupíte knihu Hvězdy nám nepřály nejlevněji.