Knižní recenze - L. Bardugo: Šest vran

Originální název: Six of Crows

Autor: Leigh Bardugo

Žánr: fantasy

Rok vydání: 2017

Nakladatelství: Fragment

Počet stran: 384

ANOTACE: Ketterdam – rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit naprosto cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Neštítí se žádné špinavé práce a dokáže vybruslit z každé situace. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšujevšechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky… Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce se slabostí pro hazardní hry. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku pohybující se neslyšně jako stín. Dívku využívající svoji krásu jako smrtící zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné – vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?

O ČEM KNIHA JE: Příběh vypráví o šesti lidech. Hlavní postavou je Kaz Brekker, podvodník a zloděj, který má žaludek na všechno, vedoucí gangu Gaunerů. Kaz kulhá, proto chodí o holi, která má rukojeť ve tvaru krkavce. Kaz je jednoho dne unesen a přesvědčen, aby za třicet milionů kruge splnil nebezpečný úkol. Nebezpečnější, než kdy musel splnit. K tomu, aby mohl úkol splnit, však potřebuje posily - lidi ze svého gangu Gaunerů i lidi zdánlivě obyčejné.
Součástí gangu jsou i Nina, Jesper a Inej. Nina je griša (smrtička), Jesper je pravá ruka Kaze, týpek, který je závislý na sázení a nebojí se střílet po každém, kdo po nich jde, Inej je dívka, kterou vykoupil Kaz ze Zvěřince, nevěstince, ve kterém zmírala. Zároveň je dívkou, která se dokáže neslyšně plížit. Dalšími dvěma lidmi, kteří se účastní nebezpečné výpravy, jsou Matthias a Wylan. Matthias je bývalý drüskell a Wylan syn zámožného obchodníka.
Všech šest "vran" se pokouší o nemožné - vloupat se do Ledového paláce a splnit smrtelně nebezpečnou zakázku, aby ochránili svět před náporem nové drogy jurdy parem, která nepřináší lidstvu žádný užitek. Od počátku je jejich mise zhola nemožná, ale pro její splnění udělají cokoliv - třeba se dobrovolně nechají zavřít do nejstřeženějšího vězení světa. Jak tohle dopadne? To si přečtěte sami.

Místnost osvětlovaly dvě skleněné lucerny zavěšené na zdi. Uvnitř stála ochranka, všichni muži byli otočeni čelem k obrovské železné kóji, na zemi pod jejich nohama všude leželo roztříštěné sklo. Někteří měli fialovou uniformu městské hlídky, jiní byli oblečeni do zelenkavých livrejí označujících příslušnost k Hoedeovu domu. Za oknem, které, jak Kazovi došlo, muselo sloužit k pozorování, viděl prázdný stůl s dvěma převrácenými židlemi, nad nimiž stál další strážník městské hlídky. Jako ostatní nehybně stál a s rukama podél těla zíral netečným pohledem do prázdna, jeho tvář byla zcela bez výrazu.

MŮJ NÁZOR: Tak to bylo vážně něco! To, co autorka dokázala nacpat do jedné jediné knihy, bylo naprosto neuvěřitelné. V knize si každý najde to své - od přátelství a vzájemné důvěry, přes intriky, podvádění, zabíjení, až po lásku... Jedním slovem - MAZEC! Chci prostě okamžitě další díl. Propracovaný svět, který je v knize zobrazen na úvodní mapičce, je naprostá bomba. A to nemluvím o Ledovém paláci, jenž má v knize také svou mapu, takže si vše můžete mnohem lépe představit. Osudy všech postav byly naprosto fenomenální, dokonce mi ani nevadilo, že se kapitoly střídaly z pohledů jednotlivých postav. Všechno do sebe zapadalo, všechny osudy postav byly přiblíženy i tzv. "flashbacky", které tam prostě sedly jako prdel na hrnec. Všechny postavy byly jiné a přesto je spojovalo jediné - jeden velice těžký a zdánlivě neproveditelný úkol. Kaz Brekker byl však vykreslen jako člověk, který předvídá nepředvídatelné a dokáže improvizovat takovým způsobem, že jsem občas nechápala, jak je to možné. Kniha obsahovala dost momentů, kdy jsem koukala s otevřenou pusou a říkala si: "To si snad děláte srandu?!", ale v další kapitole se vše ihned vysvětlilo a já jen zírala. Prostě jedno překvapení za druhým. Každou postavu máte během téměř 400 stran možnost poznat do hloubky, ale nikdy neodhadnete, co která postava udělá. A moji oblíbenci? Strašně jsem si oblíbila Ninu a Matthiase. Máte rádi fantasy? Máte rádi napětí? Máte rádi "charakterní lidi bez charakteru"? Tuto knihu si prostě musíte přečíst. Byla to naprostá pecka a líbila se mi víc než první díl Griši, který byl ovšem taky skvělý. Neváhejte a určitě po ní v knihkupectví nebo v knihovně sáhněte.

Ozvaly se kroky na pravé straně vozu a dozorce něco na druhého křikl. Tak dělej, Kazi. Neměla čas zahladit stopy. Co když si jich ten strážný všimne? Co když zatáhne za dveře a ty vyletí z pantů a za nimi bude Kaz Brekker, bez kápě a nepřipoutaný? Uslyšela další cinknutí. Kaz neslyšně zaklel. Dveře se otřásly, jak jeden z dozorců zatahal za zámek na řetězu. Kaz je podpíral rukama. Škvíra světla po dveřmi se rozšířila. V Inej by se krve nedořezal.

HODNOCENÍ: 95 %

Srovname.cz vám poradí, kde nakoupíte knihu Šest vran nejlevněji.